Vi prøvede at sætte os i pædagogernes sted
- Hvilke handlinger i forhold til observation og deltagelse, mener I, pædagogerne vil værdsætte I gør?
- At vi har undersøgt, om vi må filme/optage
- At vi er smilende, engageret og deltagende
- At vi er i stand til at reflektere over nogle ting
- At vi tør at indgå i relationer med børnene
- At komme ned i børnenes øjenhøjde
- At vi er opsatte på, at det er os studerende der skal lære noget
- At vi respekterer deres normer/værdier
- At vi er ydmyge
- Hvilke handlinger, i forhold til observation og deltagelse, tror I, de vil føle krænkende?
- Dårlig attitude, negativ
- At man er overengageret
- At man ikke overtager kontrol
- At man ikke skal virke belærende
- Hvad betyder det for jeres planlægning -og hvad vil I gøre for at sikre jeres feltstudie bliver værdsat af pædagogerne?
- At undersøge om vi må filme
- At vi har lavet en dagsorden for vores roller
- At vi ikke har planer de skal tvinges til
- At vi kan indordne os efter skolens/SFO'ens spilleregler
Vi prøvede at sætte os i børnenes sted
- Hvilke handlinger i forhold til observation og deltagelse, mener I, de vil værdsætte I gør?
- At være tilstedeværende, være interesseret (gribe bolden og give tilbage)
- At man er smilende, optimistisk
- At man respekterer deres grænser
- Hvilke handlinger i forhold til observation og deltagelse, mener I, de føle krænkende?
- Hvis deres rum bliver overtaget
- Hvis de bliver tvunget til noget, de ikke har lyst til
- At respektere at nogle børn er generte - man skal ikke overrumple dem
- Hvad betyder det for jeres planlægning -og hvad vil I gøre for at sikre jeres feltstudie bliver værdsat af børnene?
- Der er for vores vedkommende nogle ting, vi skal være opmærksomme på
- Interesse, engagement
Hvilke individuelle portfolio spørgsmål kan I som gruppe formulere
til dagene på feltstudie?
Vi vil, med udgangspunkt i læringsmålene, blive bedre til at analysere den kommunikation der foregår - barn/barn, barn/pædagog
Vi vil, med udgangspunkt i læringsmålene, blive bedre til at analysere den kommunikation der foregår - barn/barn, barn/pædagog
- Opmærksom på eget kropssprog
- Blive bedre til at skabe relationer via kommunikation
- Få generte børn med
Dette var de spørgsmål der fik os til at reflektere, over hvad vi forventede i vores feltstudie. Vi mente f.eks. at børnene ville værdsætte hvis, vi var tilstedeværende og interesseret. Dette blev i stor grad indfriet, da vi kom ud i feltpraktikken. Det kunne vi ses ved, at børnene i og med vi var nysgerrige på hvad de interesserede sig for og spurgte ind til det, meget gerne ville invitere os med ind i deres verden.
Vi havde også en intention om at blive bedre til at skabe professionelle relationer, dette fik Jesper og Anders i høj grad også indfriet under et brætspil med en pige. De spiller et brætspil der minder lidt om Tetris, efterhånden som de kommer længere og længere hen i spillet bliver pigen mere og mere ivrig. Hun læner sig gentagende gange hen mod Jesper eller Anders og sige "du skal tænke på mig" og vi spiller med alle mod alle regler". Da dagen er slut og vi snakker med pædagogerne får vi at vide, at de er overrasket over pigens opførelse, da hun normalt er meget tilbageholdne selv over for de pædagoger hun har været sammen med næsten et år. Her kan vi altså se, at vi i hvert fald fik et genert barn med.
Når vi kigger tilbage på de tre dages feltstudie, er det med glæde og et smil på læben. Vi havde alle i gruppen tre gode dage, hvor vi virkelig fik lov til at prøve os selv af som pædagoger. Vi synes alle i gruppen, at vi har lært noget af dette feltstudie.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar