onsdag den 13. maj 2015

Feltstudie - Børneantropologisk undersøgelse


Vi har været på feltstudie hos en 2. klasse og fik til opgave at finde ud af, hvad børnene på stedet var optaget af:

Dyrekort, musik, sværdkamp, at tegne, at være selvstyrende og at have deres frirum i SFO'en.

Dette fandt vi ud af ved at være deltagende observatører. For os studerende var det vigtigt, at vi ikke havde planlagt noget der skulle påtvinges børnene, fordi vi vidste, hvor vigtigt deres frirum i SFO'en var. Derfor valgte vi blot at følge børnene og at lade dem være eksperter.

Børnene fandt os studerende ret interessante, og vi blev hurtigt inviteret ind i deres univers. Vi brugte meget tid i tegnestuen hvor der blev lavet kreative ting som nip-nappere, papirsvåben og tegninger, og vi brugte meget tid udenfor hvor der blev leget sværdkamp, lege som "spark til bøtten" og "antonius", der blev spillet med bold på multibanen og kørt på moon car.

Da et barn blev spurgt, hvad en god pædagog er, svarede hun:
  • Det er vigtigt, at man siger ja til alt det børnene vil
  • Det er vigtigt, at man er god til at se film og spise chips
  • Det er vigtigt, at man er god til at blive barn igen

Ud fra disse svar har vi blandt andet tolket, at børnene synes, det er rigtig vigtigt med nærvær fra de voksne. I SFO'en var pædagogerne rigtig gode til at sætte lege i gang, f.eks. "spark til bøtten". Vi lagde dog mærke til, at ingen af pædagogerne deltog i legen, de var blot observerende. Da vi studerende deltog i legen, kom der hurtigt flere og flere børn til. Vi blev hurtigt vist hvor alle de gode gemmesteder var, og børnene tog sig af os studerende. Børnene kunne godt lide det faktum, at dette var deres ekspertområde, og vi studerende var interesseret i det. Børnene blev til eksperter, og vi studerende lærte noget og gav børnene nærvær.

En anden pige blev spurgt, hvad hun synes havde været sjovt ved, at vi studerende havde været på besøg. Isabel og Marie giver også her udtryk for, at det har været sjovt at lege med deltagelse af os studerende. Her er der blevet lavet et lille interaktionsskema over samtalen:

                          Anne                                                     Isabel                                                Marie
”Hvad så, Isabel? Synes du, det har været sjovt, at vi har været her?



”Ja” (smiler)

”Hvad har været sjovt, synes du?”



”At vi har leget spark til bøtten og leget lege og været i tegnestue”
(Rykker tættere på Anne og Isabel)
”Mmmh. Det var sjovt, synes du?”



”Ja!”

Jaaaa! Hvad med dig, Marie?




”Jeg synes, det var sjovt, da de andre skubbede os på moon car.”
”De andre? Var det Anders og Jesper?”




”Ja. Det var sjovt.” (smiler)
”Det gik også bare stærkt, hva’?”




”Ja.”
”Synes du også, det var sjovt at spille i går, da du spillede med Anders og Jesper?”




”Ja det var også sjovt. Det var alle mod alle.”


Vi har i gruppen haft 3 gode dage på feltstudie, og vi har hver især lært meget om os selv. Vi har reflekteret over, hvor vigtigt nærvær er for børnene, og denne erfaring er bestemt noget vi vil tage med i vores videre forløb.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar